LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם גירושין משמורת משותפת

    יותר ויותר הורים בעולם המערבי מגיעים למסקנה שלטובת כל הצדדים כדאי לשקול משמורת משותפת. מהי בדיוק משמורת משותפת? מהם השיקולים לקביעת משמורת משותפת? והאם משמורת משותפת מהווה סיבה להפחתה בגובה דמי המזונות? על כך במאמר שלפניכם.

    תוכן עניינים

    משמורת משותפת – מהי

    הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של הילדים; על שני ההורים מוטלת האחריות לדאוג לכלכלת ולרווחת הילדים. אולם בזמן גירושין נדרשת הכרעה היכן יגורו הילדים – אצל האב, אצל האם או אצל שניהם.

    בעבר, ברוב המקרים הילדים היו הולכים לגור אצל האם ומבקרים אצל האב. במצב זה ההגדרה היא שהאם היא המשמורנית והאב מקבל הסדרי ראייה.

    אולם בשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת לחלק את זמנם של הילדים בין שני ההורים. לא עוד הורה אחד משמורן והורה שני זוכה לביקורים, אלא שני ההורים משמורנים.

    מצב זה מכונה – "משמורת משותפת".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השיקולים לקביעת משמורת משותפת

      נשאלת השאלה: מה טוב יותר לילדים, משמורת רגילה או משמורת משותפת?

      למעשה, קשה לתת תשובה גורפת לשאלה הזו. ישנם צדדים לכאן ולכאן: מצד אחד ישנו יתרון לכך שלילדים יהיה בית אחד מסודר, אך מצד שני יש יתרון לכך ששני ההורים יהיו מעורבים בגידול הילד.

      בנוסף – זה משתנה ממקרה למקרה ותלוי מאד באופי ובתנאים הספציפיים של כל מקרה גירושין. ישנם מקרים בהם מוטב לילדים לגדול אצל האם, ישנם מקרים בהם מוטב לילדים דווקא לגדול אצל האב וישנם מקרים בהם מוטב לילדים לחלוק את זמנם אצל שני ההורים.

      באופן כללי, ניתן לומר שבכדי לתחזק משמורת משותפת נדרש שיתוף פעולה מיוחד בין שני ההורים. העובדה שהילדים נעים בין שני בתים, שעשויים להיות שונים במהותם זה מזה, דורשת שיתוף פעולה מקסימלי בין שני ההורים בכדי למנוע קשיים מהילדים ובכדי 'לרפד' להם את הדרך.

      הסכם גירושין משמורת משותפת

      במידה והגעתם למסקנה שאתם מעוניינים לחלוק את גידול הילד/ים ביניכם, מבלי לקבוע כי הורה אחד הוא המשמורן, מומלץ לעגן זאת בהסכם הגירושין.

      הסכם הגירושין נועד להסדיר את כל הסוגיות הנוגעות לגירושין: חלוקת רכוש, כתובה, מזונות אשה, מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה. משום כך, כדאי להסדיר גם את ההסכמה על המשמורת המשותפת בתוך ההסכם.

      לאחר החתימה על ההסכם יש לאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. בית המשפט עובר על ההסכם, מוודא שאינו נוגד את טובת הילד ורק אז מאשר אותו.

      דיני המזונות בישראל נפסקים לפי הדין הדתי, הקובע כי על האב מוטל לדאוג למזונות ילדיו

      האם דמי המזונות מופחתים במשמורת משותפת?

      דיני המזונות בישראל נפסקים לפי הדין הדתי [המכונה: הדין האישי], הקובע כי על האב מוטל לדאוג למזונות ילדיו. מבחינת הדין הדתי, גם אם האם מרוויחה הרבה יותר מאשר האב ויכולה לפרנס את הילדים ללא עזרתו של האב – האחריות לזון את הילדים מוטלת על האב.

      אך במקרה של משמורת משותפת המצב הוא שונה. כאשר האב מגדל בפועל את הילדים חצי מהזמן והם אוכלים אצלו, לכאורה אין שום סיבה שהאב ישלם עבור הזמן שהם אצלו דמי מזונות – שהרי בפועל הוא זן אותם בזמן הזה. משום כך, לכאורה יש להפחית את דמי המזונות ולחייב את האב לשלם רק עבור הזמן שהילדים שוהים אצל האם.

      ואכן, בכמה וכמה פסקי דין בית המשפט מתחשב בכך ומפחית את דמי המזונות. בשנים האחרונות נוצרה מגמה בפסיקה לשקלל במשוואת המזונות את הזמן שהילדים שוהים אצל האב ואת היכולת הכלכלית של שני ההורים, ועל ידי כך לקבוע את גובה דמי המזונות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף