LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האם להתגרש בגלל מחלת בן זוג?

    לא מעט בני זוג שוקלים גירושין בעקבות מחלה שהתגלתה אצל בן הזוג. האם מחלה של בן הזוג מהווה עילה לגירושין בבית הדין? ומה לגבי מחלת נפש? והאם ניתן לתבוע פיצויים כאשר בן הזוג הסתיר את מחלתו לפני הנישואין? על כך במאמר שלפניכם.

    בעידן של ימינו הנישואין אינם דבר 'קדוש' כמו בעבר. אם בעבר גירושין היו בבחינת מוצא אחרון והיה מין 'טאבו' כנגד גירושין, כיום גירושין הם אופציה סבירה וזוגות רבים מתגרשים מסיבות שונות.

    מחלה של בן הזוג היא אחת הסיבות לגירושין. בין אם מדובר במחלה גופנית ובוודאי כאשר מדובר במחלה נפשית, אנשים עשויים לבחור לסיים את הקשר בעקבות המחלה.

    תוכן עניינים

    האם להתגרש מבן זוג מפאת מחלה הוא מעשה ראוי מבחינה מוסרית? זו שאלה שהתשובה עליה אינדבדואלית – לא אוכל לייעץ לכם בענייני מוסר המסורים ללב. אך במסגרת מאמר זה אשתדל לפרט את ההשלכות המשפטיות של גירושין על רקע מחלה של בן הזוג.

    האם מחלה מהווה 'עילה לגירושין'?

    נישואין וגירושין במדינת ישראל מתנהלים על פי הדין העברי ומסורים בידי בית הדין הרבני. בית הדין הרבני מכריע בנושאים אלו על פי ההלכה היהודית ועל פי ספרות הפסיקה התורנית.

    על פי ההלכה היהודית, בן זוג התובע גירושין אינו יכול לאלץ את בן הזוג השני להתגרש ללא 'עילה' מתאימה. ישנה רשימה סגורה וקשיחה של עילות שמתקבלות בבית הדין, ועצם רצונו של בן הזוג להתגרש אינו מהווה עילה לגירושין.

    האם חולי של בן הזוג מהווה עילת גירושין? האם בית הדין יקבל זאת כסיבה מוצדקת להתגרש?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בית הדין לא מקבל כל מחלה כעילת גירושין

      התשובה לכך: בית הדין לא מקבל כל מחלה כעילה מוצדקת לגירושין. ישנם מספר קריטריונים לפיהם בית הדין קובע האם המחלה מהווה עילה לגירושין.

      אחד מהקריטריונים הוא סוג המחלה: מחלה המונעת קיום יחסי מין מבני הזוג עשויה להיחשב עילה לגירושין. קיום יחסי מין נתפס בהלכה כדבר בסיסי בזוגיות, ובית הדין עשוי לאלץ אשה או גבר שלא יכולים לקיים יחסי מין – להתגרש.

      קריטריון נוסף שבית הדין לוקח בחשבון הוא הטעיית בן הזוג בזמן הנישואין. אם המחלה הייתה קיימת בגופו של החולה כבר בזמן הנישואין והוא הסתיר אותה מבן זוגו, בית הדין עשוי לראות זאת כמעשה חמור של החולה וכ'מקח טעות' של בן זוגו, ולאלץ את החולה להתגרש.

      מנגד, כאשר המחלה הייתה ידועה בזמן הנישואין ובן הזוג הבריא התחתן עם בן הזוג החולה למרות שידע על מחלתו, בית הדין ייטה שלא לקבל זאת כעילה לגירושין, אלא אם כן מדובר במחלה מידבקת שעלולה לסכן את בן הזוג השני.מחלה המונעת קיום יחסי מין מבני הזוג עשויה להיחשב עילה לגירושין. קיום יחסי מין נתפס בהלכה כדבר בסיסי בזוגיותדוגמה מהפסיקה: בית הדין החשיב מחלת נפש חמורה כעילה לגירושין

      בתביעה שהוגשה לבית הדין האזורי ברחובות, תבע הבעל גירושין מאשתו בשל מחלת נפש חמורה שהתגלתה אצלה. לטענתו, לא זו בלבד שאשתו לוקה בנפשה, אלא שמחלתה גורמת לה להטיל עליו אשמה כאילו ביצע מעשים מגונים בה ובבנותיה.

      בית הדין קיבל את תביעתו וקבע בפסק הדין כי אין לחייב אדם שאשתו חולת נפש במצב כזה להמשיך להיות נשוי לה.

      ניתן לתבוע פיצויים כספיים מבן זוג שהסתיר מחלה

      כאשר בן הזוג הסתיר את מחלתו בזמן הנישואין, מלבד העובדה שבית הדין עשוי לקבל זאת כעילה לגירושין, ניתן לתבוע את בן הזוג החולה בתביעה אזרחית בגין רשלנות נזיקית.

      נישואין לאדם חולה עשויים לגרום לנזק נפשי וכלכלי עצומים לבן הזוג הבריא, והסתרת המחלה עולה כדי רשלנות נזיקית שניתן לתבוע בגינה פיצויים כספיים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף