LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    ההשלכות המשפטיות שיש לבגידה בגירושין

    גירושין רבים מתרחשים על רקע בגידה של אחד מבני הזוג. מהן ההשלכות המשפטיות של בגידה במקרה גירושין? האם יש הבדל בין בגידה של גבר לבגידה של אשה? האם הבגידה יכולה להשפיע על חלוקת הרכוש? על כל אלה במאמר שלפניכם.

     

    תוכן עניינים

    בגידה כעילה לגירושין

    בני זוג שבאים להתגרש בבית הדין הרבני נדרשים להוכיח 'עילת גירושין'. משמעות הדבר היא כי בית הדין לא מאפשר להתגרש ללא סיבה מיוחדת.

    אולם במקרה שאשה בוגדת בבעלה, בית הדין רואה זאת כעילה מספקת לגירושין. בעל שיוכיח כי אשתו בגדה בו ויבקש להתגרש, וכן אשה שתודה בבית הדין שבגדה בבעלה ותבקש להתגרש – בית הדין יאפשר להם להתגרש ללא צורך בעילה נוספת.

    מנגד, בגידה של הבעל אינה מהווה עילה אוטומטית לגירושין; בעל שמודה שבגד באשתו יכול עדיין לתבוע את מיצוי האפשרות של שלום בית. אולם אם הבגידה חזרה ונשנתה כמה פעמים בית הדין עשוי לראות זאת כהשפלה של האשה ולהחשיב זאת כעילה לגירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אשה שבגדה עלולה להפסיד את מזונותיה

      הדין האישי שחל על בני זוג יהודים בישראל קובע כי אשה זכאית למזונות מבעלה כל עוד הם נשואים.

      אולם במידה והבעל יוכיח כי האשה בגדה בו – היא עלולה להפסיד את מזונותיה. רמת ההוכחה הנדרשת אינה זהה בבתי הדין הרבניים ובבית המשפט לענייני משפחה, ובתי המשפט פוסקים ביותר מקרים לטובת האשה.

      השלכות הבגידה על ה'כתובה'

      בנישואין שנערכים כדת משה וישראל, הבעל נותן לאשתו 'כתובה' במהלך החופה. הכתובה הינה מסמך בו הבעל מתחייב לאשתו סכום כסף במקרה של גירושין או מוות.

      במידה והוכח כי האשה בגדה בבעל, האשה אינה זכאית לפדיון כתובתה. מנגד, במידה והוכח כי הבעל בגד באשתו, הוא עשוי להיות מחויב לשלם לאשה כתובה ותוספת כתובה כפיצוי על בגידתו.

      במידה והוכח כי הבעל בגד באשתו, הוא עשוי להיות מחויב לשלם לאשה כתובה ותוספת כתובה כפיצוי על בגידתו

      השלכות הבגידה על נישואין בעתיד

      לבגידה של האשה ישנן השלכות הלכתיות לגבי אפשרות נישואיה בעתיד. ההלכה היהודית קובעת כי אשה שבגדה "אסורה על בעלה ובועלה".

      כלומר: בית הדין הרבני לא יאפשר לאשה שבגדה להינשא לבעלה הנוכחי שבו בגדה ואף לא לגבר שעימו בגדה.

      האם הבגידה יכולה להשפיע על חלוקת הרכוש?

      סעיף 5 לחוק יחסי הממון קובע כי בני זוג שמתגרשים צריכים לחלוק את הרכוש שנצבר במהלך הנישואין בצורה שוויונית. אולם בסעיף 8 מוסיף החוק כי לבית המשפט ולבית הדין ישנה סמכות לחרוג מהחלוקה השוויונית במקרה שיש 'נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת'.

      נשאלת השאלה: האם בגידה יכולה להיחשב 'נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת'?

      הגישה של בתי המשפט היא כי האשמה בפירוק הנישואין אינה משפיעה על הזכויות הרכושיות של בני הזוג, ומשום כך גם אם אחד הצדדים בגד אין זה מהווה סיבה לשלול ממנו חלוקה שוויונית.

      לעומת זאת, בתי הדין הרבניים עשויים לראות בבגידה של האשה דבר חמור שמצדיק חלוקה לא שוויונית לרעת האשה. אך במידה ומדובר בבגידה של הבעל, אין לבעל מה לחשוש כי לפי הדין העברי בגידה של הבעל אינה משפיעה על זכויותיו הרכושיות.

      בגידה אינה סיבה אוטומטית להפסד מבחינה משפטית

      למרות שבגידה הינה דבר כואב וקשה לצד הנבגד, אין זה אומר שבאופן אוטומטי הצד שבגד יהיה בנחיתות משפטית בגירושין. הסוגיות שנוגעות לגירושין הינן מגוונות ולא בכל סוגיה ישנה השלכה משפטית לבגידה.

      במאמר הנוכחי מנינו מספר נושאים בהם לבגידה תיתכן השלכה משפטית, אך בנושאים אחרים – למשל בסוגיות מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה – לבגידה בדרך כלל לא תהיה שום השלכה משפטית.

      ככלל, ניתן לחלק בין סוגיות הנוגעות לילדים שבהן ההשלכות המשפטיות של הבגידה מזעריות ובכל אופן לא ישירות, לבין סוגיות שנוגעות בזכויות של האשה עצמה שבהן יתכנו כמה וכמה השלכות משפטיות משמעותיות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף