LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    החלטת להתגרש? כך תשמור על העסק שלך בניהולך

    התחתנת עם אשת חלומותייך, נולדו לכם ילדים, וניהלת חיים שלווים ומאושרים. במסגרת החיים המאושרים, הגשמת גם חלום אישי, והקמת את עסק חלומותייך, העסק רקם עור וגידים, ואט אט גדל, התפתח, והפך להיות עסק רווחי ומשגשג, בניהולך ורוחך.

    אך ככל שהשנים עברו, מערכת היחסים שלך עם אשתך כבר לא הייתה כבעבר, ולבסוף, כמו שקורה לא מעט לצערנו, קיבלת החלטה להתגרש. לפתע, עם תחילת הליך הגירושין, הבנת שהעסק שלך, שאתה הקמת והשקעת בו את מלוא מרצך, נתון בסכנה, משום שהתברר לך שהוא גם שייך לאשתך- שבקרוב תהפוך להיות גרושתך.

    אז אם החלטת להתגרש, כיצד תוכל לשמור על העסק שלך בניהולך? אך בטרם אציג מספר טיפים מועילים, יש להבהיר את המצב החוקי בנוגע לחלוקת רכוש בין בני זוג בישראל.

    תוכן עניינים

    מה קובע החוק בנוגע לחלוקת רכוש בין בני זוג בעת גירושין?

    בישראל, קובע חוק יחסי ממון, התשל"ג- 1973, כי רכוש משותף של בני זוג, יחולק שווה בשווה ביניהם, ביום הגירושין, וזאת ככל שבני הזוג לא חתמו ביניהם על הסכם ממון. אם קיים בין בני הזוג הסכם ממון, המקבל תוקף מבית המשפט לענייני משפחה, הרי שאז ההסכם יחול עליהם, ולא ההסדר הקבוע בחוק.

    כאשר לא קיים הסכם ממון, אז מתחילות הבעיות, ולא רק בנוגע לעסק פרטי של אחד מבני הזוג, אלא לגבי מגוון סוגי רכוש שהוא לכאורה משותף, אך לא משותף בהכרח בעיני אחד מבני הזוג.

    כאשר אין הסכם ממון, וקיים צורך לחלק את הרכוש באופן שווה, בני הזוג, אשר לדעתם רכוש מסוים שייך לאחד מהם באופן בלעדי, טוענים בדרך כלל שמדובר ברכוש שלא הייתה לגביו כוונת שיתוף או שמדובר ברכוש השייך למשפחה המורחבת.

    עם זאת, קיים קושי רב לטעון שלא הייתה כוונת שיתוף, בעסק של אחד מבני הזוג, גם אם מדובר בעסק שהחל לפעול עוד לפני הנישואין.

    בתי המשפט רואים בעסק בתור משלח יד המפרנס את כל התא המשפחתי, ולכן לא בנקל מתקבלת טענה של "היעדר כוונת שיתוף" בעסק משותף. קל וחומר, כאשר העסק החל לפעול בתקופת הנישואין.

    אם מדובר כאמור בעסק שהחל לפעול בתקופת הנישואין, הרי שהתפיסה היא שבן הזוג אשר הקים את העסק, נהנה מגב נפשי וכלכלי מבן הזוג השני אשר טיפל בתא המשפחתי, כגון: הילדים המשותפים, הבית, ועוד.

    מכאן, שבשלב הגירושין, ברירת המחדל היא חלוקת רכוש שווה, וזאת ככל שלא קיים בין בני זוג הסכם ממון הקובע אחרת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אז כיצד ניתן לשמור על העסק שלי בעת הגירושין?

      חשוב להדגיש, שכאשר מדובר בעסק שעשוי להיות חלק מהרכוש המשותף של בני הזוג, לא מדובר רק בעסק עצמו, אלא גם במוניטין אישי, רווחים עתידיים, וזכויות בנכסים שעשויים להיות לעסק.

      מכאן, שככל ולאחד מבני הזוג עסק שהוקם על ידו, שעליו הוא מבקש לשמור, עדיין ניתן לעשות זאת בנסיבות מסוימות, אפילו במחיר מסוים, להלן מספר טיפים בנושא :

      1. תחתמו על הסכם ממון : אין פתרונות קסם בדרך כלל, במיוחד לא בשלב הגירושין. נראה שהדרך הטובה ביותר לשמור על העסק שלכם, היא בבחינת "סוף מעשה במחשבה תחילה", כלומר: תחתמו על הסכם ממון מבעוד מועד, ובאמצעותו תשמרו על העסק שלכם ביום פקודה. כך תוכלו לחסוך מחלוקות, ומריבות מיותרות.

      2. התגרשתם? תפנו לגישור ותגיעו להסכמה שלב חלוקת הרכוש במסגרת הליך הגירושין, הוא כמו כל משא ומתן עסקי שלגביו אתם אולי מתורגלים יותר. אומנם הליך הגירושין גורם לנו לכאבים ומציף בנו רגשות רבים יותר ממה שאנו רגילים אליו במסגרת משא ומתן עסקי. אך יש להתייחס להליך הגירושין כמעין משא ומתן.

      לכן, תתנהגו בכבוד ובהגינות, אך תהיו אסרטיביים. עם הגישה הזו, תפנו לגישור, באמצעות גישור, תוכלו להגיע להסכמה שבמסגרתה כל אחד מבני הזוג יקבל משהו ויוותר על משהו. אם העסק שלך חשוב, אז תוותר על דברים אחרים בתמורתו.

      באמצעות גישור, תוכלו להגיע להסכמה שבמסגרתה כל אחד מבני הזוג יקבל משהו ויוותר על משהובגישור, האפשרות שלכם להגיע להסכמה לעניין העסק גדולה יותר, שכן הגישור חותר ליצירת פתרון מוסכם, ולא להתדיינות משפטית שבה שני הצדדים עשויים להיפגע.

      3. תפצו את בן הזוג על זכויותיו וכך תשמרו על העסק : כאמור, ככל שיש לכם עסק ואתם מבקשים לשמור עליו, אחת הדרכים לעשות כן בשלב הגירושין היא דווקא לפצות את בן הזוג בסכום כספי שיגלם את ההשקעה שלו בעסק במהלך השנים. יודגש, שההשקעה של בן הזוג השני לא חייבת להיות השקעה כספית, דיי בכך שבן הזוג גידל את ילדיכם בזמן שאתם פיתחתם את העסק, שכן אלמלא העזרה הזו, ספק אם העסק שלכם היה נוסק בדיעבד.

      4. תתייעצו עם עורך דין : ישנן גם דרכים משפטיות וכלכליות חוקיות, שיכולות לסייע לכם לשמור על העסק, כמו למשל- מכירת מניות, הכנסת שותף ועוד. אם החלטתם להתגרש, והעסק שלכם חשוב לכם, תפנו בהקדם לייעוץ משפטי, לפני שתקבלו החלטות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף