LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הליך גירושין קשה – כיצד מתמודדים

    גירושין מביאים לשינוי מהותי בנסיבות החיים, מדובר אף בשינוי מלחיץ אשר כרוך גם בין היתר, בהפסדים רבים כגון: רגשיים, כלכליים ופיזיים עבור שני הצדדים.

    כמו כן, אותו שינוי קיצוני, משפיע באופן שונה על זוגות, ישנם זוגות המעבירים את הליך הגירושין בהסכמה, ובצורה "חלקה", אך ישנם לצערנו זוגות המוצאים את עצמם מנהלים קרבות עיקשים על משמורת, כספים ועוד, קרבות אלו, בוודאי לא תורמים לקושי המובנה הקיים בהליך הגירושין.

    במאמר זה ננסה להבין מהם המרכיבים המובילים לקשיים בהליך הגירושין, ובפרט כיצד קשיים אלו באים לידי ביטוי.

    תוכן עניינים

    מה מאפיין את הליך הגירושין שמביא לקשיים?

    זוגות שחוו גירושין "קשים" מוגדרים ככאלה שחוו הליך אשר נמשך כשנתיים לפחות ו/או שמערכת היחסים שלהם התאפיינה ברמות גבוהות של כעס, עוינות, חוסר-אמון, וקשיים בשלב קביעת הסדר משמורת, ובקושי לתקשר בכל הנוגע לטיפול בילדיהם.

    וכן, לרוב, המשותף לזוגות בהליך גירושין המוגדר "כקשה", הוא חוסר שביעות הרצון שלהם מעצם הגירושין ומאופן התנהלות ההליך ובפרט, מבן הזוג. הם בדרך כלל מאוד כועסים אחד על השני ומתקשים לתקשר בנושאים קונקרטיים וזניחים.

    יחסים כאלו לרוב, כוללים יותר היבטים שליליים מחיוביים בשלב המחלוקת. כמו כן, "האשמות" והחלפת ביקורת, הן עניין נפוץ בין בני זוג מהסוג המתואר, כאשר יחד עם שיחות המלוות בהתגוננות, בוז וסלידה. ייתכנו גם מקרים בהם נראה זוגות שמורחקים רגשית זה מזו בכל הקשור להליך הגירושין.

    האינטראקציה בין בני זוג כאלו גם הופכת לטקטית בעיקר, כשכל צד מנסה לחסום את מהלכים הנעשים או המתוכננים ע"י הצד השני, על מנת ולהרוויח יתרון יחסי "בקרב" על הגירושין. סוג התנהגות כגון זה, רק מאריך ומקשה את הקונפליקטים והתסכול.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד הקושי בא לידי ביטוי בשלב הגירושין?

      קשיי הגירושין באים לידי ביטוי בשלושה היבטים עיקריים: הכלכלי, הנפשי והמשפחתי.

      גירושין גובים מחיר כלכלי רב יותר מהליכי גירושין בשיתוף-פעולה או גישור. בהיבט זה אנו מחשבים את כלל ההשלכות הכלכליות של הליך הגירושין על המעורבים.

      מלבד הטיפול המשפטי, שעולה בין עשרות למאות אלפי שקלים, יש לקחת בחשבון הוצאות כגון: ייעוץ זוגי שמחליטים לקחת לפני ותוך כדי הליך הגירושין, מזונות ילד, אשר אינם כוללים הוצאות חריגות כגון חוגים, בריאות ועוד.

      בנוסף בשלב הגירושין, עשוי בן הזוג לא אחת למצוא את עצמו משלם גם "מזונות אישה", הניתנים במידה והיא אינה יכולה לכלכל את עצמה בהתאם לרמת החיים אליה היא הורגלה.

      יש גם להבהיר כי ישנן עלויות עקיפות שמאפיינות את הליך הגירושין, כגון ירידה ברמת החיים, מכירת נכסי נדל"ן משותפים וסיוע פסיכולוגי על מנת לעבור את תקופת המשבר המשפחתי.

      גירושין קשים גובים גם מחיר נפשי עבור כל המעורבים. שכן הליך הגירושין הוא הליך רגשי, בו חווים טווח של רגשות כגון: כעס, כאב ופחד, אבל, אשמה, קנאה, נקמה, חרדה, בדידות, דחייה, פגיעות, כישלון וכלה בהקלה ותקווה. תקופת הגירושין מכריחה את הסובבים להסתגל לאורח חיים חדש ולהתמודד עם מגוון רחב של לחצים, החלטות מהותיות והשלכותיהן. כך למשל, המעבר ממערכת זוגית והורית למערכת הורית כיחידים נפרדים וההתארגנות מחדש.

      בפן המשפחתי, נוצרים לחצים ומתחים רבים ביצירת איזון התא המשפחתי שעבר פירוק וטלטלה. על כל בן זוג החיי בנפרד, להקים בית חדש, להתפרנס ולתפקד מעתה בתור ישות נפרדת ועצמאית.

      בנוסף, זוגות המצויים בהליך גירושין מורכב וקשה, עשויים לא אחת למצוא את עצמם לפתע מתמודדים מול מערכות זרות, כגון: שירותי רווחה ומשפט, משטרה, עמותות ובני-משפחה נוספים. התערבות אלו עלולות לחוות כפולשניות ובלתי רצויות, ודורשות התמודדות נוספת של המשפחה, התמודדות שלא הייתה מוכרת בעבר.

      גירושין קשים גובים גם מחיר נפשי עבור כל המעורבים. שכן הליך הגירושין הוא הליך רגשי, בו חווים טווח של רגשות

      כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים הללו?

      עם הקושי הקיים במיוחד בעת גירושין "קשים" אפשר לטפל במספר דרכים, אך חשוב לציין שאנו אדונים לעצמנו, וככל שאנו באמת ובתמים רוצים לקבל סיוע, אנו יכולים לעשות כן, אך בשביל שסיוע מכל סוג יהיה אפקטיבי, עליו להתקבל ברצון אמתי. להלן מספר דוגמאות לאופן בו ניתן להתמודד עם הקושי במסגרת הגירושין:

      1. תסתייעו בפסיכולוג : ישנה אפשרות לקבל סיוע פסיכולוגי אישי ומשפחתי. שמטרתו היא לספק למעורבים כלים לבנות מחדש את חייהם במהלך ולאחר הגירושין.

      2. תקבלו סיוע משפטי : עורך דין מיומן רק יכול לסייע לכם לחלוף את תקופת הגירושין. לעורך דין יש תפקיד רחב יותר מאשר לייצג אותנו בבית המשפט, תפקידו וכישוריו מתבטאים גם ביכולת שלנו לנסוך בנו ביטחון עצמי וביטחון בהליך.

      3. תיעזרו במכרים ובמשפחה הקרובה : אין חיבוק חם יותר מחיבוק של אמא, או של חבר קרוב. דווקא בשלב הגירושין, התמיכה מהמעגל הקרוב שלנו יכולה לקבל משנה חשיבות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף