LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם בין בני זוג לצורך הפרייה

    בישראל ישנם בני זוג הנעזרים בהפריה חוץ גופית בעיקר בשל קשיי פוריות. אך, גם ישנן נשים שאינן נשואות הפונות לתהליך של הפריה חוץ גופית, על מנת להרות ולשמש כאימהות חד הוריות. מהו התהליך, מה הדגשים להסכם בין בני זוג לצורך הפריה כזו?

    מדובר בתהליך קשה, ובטיפולים מייגעים, שלא בהכרח מביאים תמיד לתוצאה המתבקשת, וככל תהליך רפואי הוא גם כולל סיכונים מסוימים. המקרים הנפוצים של הפריה חוץ גופית, היא של שני אנשים שמבקשים לשמש כהורים משותפים לילד שייולד. אך מה נדרש מאותם אנשים?

    תוכן עניינים

    מהי הפריה חוץ גופית?

    הפריה חוץ גופית היא תהליך שבו נעשית הפרייה במעבדה של זרע (שנלקחת מהגבר) לידי תאים הנלקחים מגופה של האישה.

    ההפריה בין שני הזרעים, נעשית באמצעות מכשור מיוחד המצוי במעבדות פוריות, ולכן היא נקראת "הפריה חוץ גופית".

    בישראל, קיימת אפשרות לערוך הפריה חוץ גופית בהתאם לסל התרופות הקיים, ובהתאם לחוק הביטוח הממלכתי. קופת החולים של האישה היא אשר מעניקה את הטיפול, ומאשרת אותו.

    על מנת להתחיל בטיפולי הפריה יש לפנות לרופא המשפחה ולקבל הפנייה לרופא פוריות מומחה.

    לאחר פגישה עם רופא מומחה, תיעשה בדיקה בוועדת פוריות מיוחדת שתאשר את הפוריות ככל שאין נסיבות חריגות (כגון מחלה, או גיל המעמיד את הילוד בסיכון חיים וכו').

    יוער כי אישה זכאית לטיפולי פוריות עד שני ילדים, כל זאת במימון סל הבריאות. מעבר לילד השני המדינה אינה מתקצבת טיפולי פוריות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מי רשאי להיעזר בהפריה חוץ גופית?

      הפריה חוץ גופית יכולה להיעשות או על ידי אם חד הורית המבקשת להוליד ילדים, או ע"י שני בני זוג נשואים, (גם אם יש להם ילדים מנישואים קודמים).

      כמו כן, רשאים לפנות להליך של הפריה חוץ גופית גבר ואישה שאינם בני זוג או נשואים, המעוניינים בהורות משותפת.

      מהן הדרישות לשם קבלת טיפולי הפריה?

      כאשר מדובר בזוג נשוי, הליך ההפריה ייעשה רק בהסכמת הגבר, ללא הסכמתו האישה אינה יכולה לקבל טיפולי פוריות מזרעו.

      ככל שמדובר בתרומת זרע הניתנת ע"י אדם זר, דהיינו ע"י גבר שלא נשוי לאישה, יש למלא אחר הוראות הדין ולחתום על הסכם מיוחד הכולל מספר דרישות.

      יצוין כי הדין מחייב את הרופא המטפל בענייני הפוריות להסביר לשני ההורים את ההשלכות, ואין הוא רשאי להתחיל בטיפולי פוריות ללא הסכם מחייב כאמור.

      כשמדובר בזוג נשוי, הליך ההפריה ייעשה רק בהסכמת הגבר, ללא הסכמתו האישה אינה יכולה לקבל טיפולי פוריות מזרעו

      מה כולל הסכם בין בני זוג לצורך הפרייה חוץ גופית?

      כאמור, הסכם בין בני זוג שנועד לצורך הפריה צריך לכלול מספר אלמנטים, בהתאם לדין :

      סעיף ההסכמה : הצדדים בהסכם צריכים להצהיר בפירוש כי הם מסכימים להפריה מלאכותית והם מודעים למגוון ההשלכות של הטיפולים הללו, ולחובות המוטלות עליהם.

      סעיף שמתייחס לחובת הצדדים : על הצדדים להצהיר שהם יהיו חבים בחבות הורית כלפי הילד בהתאם לכל לדין.

      סעיף המתייחס לרצון לבטל את ההסכם : לא אחת בני זוג או מי מהם מבקש להתחרט, לכן על ההסכם לכלול את האפשרות הזו, ואת דרך המימוש של ביטול ההסכם.

      סעיף המתייחס לשימוש שייעשה בזרע : כאמור, לעיתים אחד מבני הזוג מבקש להתחרט על הטיפולים. אך מה קורה במצב שבו ניתן כבר זרע, והחלו הטיפולים, מה ייעשה בזרע? על כן, החוק מחייב להתייחס לנושא הזה, ולקבוע את אופן השימוש בזרע במקרה של ביטול ההסכם.

      סעיף שמתייחס למצב האישי של בני הזוג : הכוונה היא לסעיף שבו הצדדים להסכם מצהירים כי הם אינם נשואים לאדם אחר.

      סעיף הפונדקאות : בני זוג המבקשים לערוך הפרייה, חייבים להצהיר במסגרת הסכם שהאם היא אינה אם פונדקאית. המטרה היא למנוע עקיפה וקבלת מימון עקיף ע"י המדינה, לשם הולדת ילד מפונדקאות.

      תכליתה של ההפריה היא לאפשר הבאת ילד לעולם בפיקוח ובמימון כספי מדינה. לכן, יש להצהיר כי מדובר בבני זוג שמעוניינים בהורות משותפת, ולא בפונדקאות שבה קיים אלמנט מסוים של ניצול כספי וגופני.

      סעיף ששולל תגמולים כספיים : בנוסף לעובדה שבני הזוג צריכים להצהיר כי אין מדובר בפונדקאות, עליהם גם להצהיר כי אף אחד מהם לא מקבל תשלום כספי בעבור טיפולי ההפריה. זאת כדי למנוע גם כן ניצול לרעה של חולשה כלכלית או אחרת של אחד מהצדדים.

      האם זוגות נשואים צריכים לחתום על הסכם לצורך טיפולי פוריות?

      זוגות נשואים או זוגות הידועים בציבור אינם צריכים לחתום על הסכם מיוחד כפי שמתואר, במסגרת עריכת טיפולי הפרייה.

      אומנם, זוגות אלו יכולים לחתום על הסכם הורות וולונטארי שיסדיר את ענייני ההורות, המזונות והמשמורת, אך אין מדובר בחובה משפטית.

      החובה המשפטית המתוארת חלה על בני זוג שמעוניינים בהורות משותפת, אך הם אינם נשואים או אינם בני זוג המקיימים משק בית משותף.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף