LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד משפיעים גירושין על ילדים בגיל הרך

    לא מעט זוגות עם ילדים קטנים מוצאים את עצמם בהליך גירושין. כיצד הגירושין משפיעים על ילדים בגיל הרך? מה ניתן לעשות בכדי להקל עליהם? על כך במאמר שלפניכם.

    כיצד משפיעים גירושין על ילדים בגיל הרך

    תוכן עניינים

    ילדים בגיל הרך מתקשים עם השינוי בשגרת חייהם

    כאשר הורים לילד בגיל הרך מתגרשים, נוצר אצל הילד שינוי במסגרת החיים. עצם העובדה שאחד ההורים לא בבית, ובוודאי כאשר הילד ישן פעם בבית של האם ופעם בבית של האב, יוצרים שינוי בשגרת החיים של הילד.

    ילדים בגיל הרך צריכים יציבות. בניגוד לילדים גדולים יותר, שהקושי שלהם נובע מאבדן ההורה שעזב את הבית, הקושי של ילדים בגיל הרך נעוץ בעצם זה שיש שינוי בחייהם; קשה להם לעכל שינויים תכופים, והם עשויים לפתח בעקבות כך בלבול וחרדה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      "חזקת גיל הרך"

      המחוקק ער לצרכים אלו של הקטין וקובע כי ילדים בגיל הרך, עד גיל 6, צריכים להיות במשמורת של האם. משמעות הדבר היא כי ביתו הקבוע של הילד הוא אצל האם, והאב לוקח את הילד לביקורים באופן שלא יפריע את סדר יומו של הילד.

      בשנת 2005 הוקמה 'וועדת שניט' לבדיקת נושא המשמורת במקרה גירושין. המסקנות הסופיות של הוועדה, שפורסמו כמה שנים מאוחר יותר, קובעות כי יש לבטל את חזקת גיל הרך ולחלק את האחריות ההורית בצורה משותפת.

      אך למרות מסקנות הוועדה ולמרות הרבה דיבורים בנושא, המציאות הנהוגה כיום בבתי המשפט נסמכת עדיין על 'חזקת גיל הרך' ועל התפיסה כי ילד בגיל הרך צריך לגדול בבית האם.

      האם כדאי שילד קטן יישן אצל האב?

      אבות רבים אינם מסתפקים בביקור של כמה שעות במסגרת הסדרי ראייה, אלא מעוניינים לקחת את הילד ללינה בביתם לפחות פעם בשבוע. לאור האמור עולה השאלה המתבקשת: האם ראוי שילד בגיל הרך ילון בבית האב? האם זה טוב לילד?

      למעשה אין על כך תשובה חד משמעית. זהו נושא ששנוי במחלוקת הן אצל בני זוג שנפרדים והן אצל אנשי מקצוע. יש הטוענים שלינה בבית האב תורמת לילד בכל גיל ויש הטוענים שחוסר הקביעות עלול להקשות על הילד בגיל הרך.

      כמו בכל מחלוקת מן הסוג הזה, מסתבר שהאמת אי שם באמצע. ישנם מקרים כאלה וישנם מקרים כאלה – תלוי באופי של הילד ובאיכות הקשר שלו עם הוריו.

      אני לא רוצה לתת המלצה חד משמעית בהקשר הזה, אך בכל זאת דבר אחד ברור: חשוב מאד להיות ערניים לצרכי הילד, ולשים לב לקשיים שלו – אם כאלה מתעוררים.

      גירושין עם ילדים בגיל הרך

      בן זוג חדש עשוי להקשות על הילד

      לא מעט פעמים, גירושין מתרחשים על רקע התאהבות בבן זוג חדש. במקרים כאלה, מלבד הקושי של הילד עם כך שאחד מהוריו נעדר מחייו, עליו להתמודד עם כניסתו של אדם חדש לחייו. זאת ועוד: הילד עשוי לפתח קשר ותלות בבן הזוג החדש, ובמקרה של פרידה הוא יחווה בעצם משבר גירושין נוסף.

      משום כך, מומלץ שלא לערב את בן הזוג החדש בחייו של הילד – בוודאי במקרים בהם הזוגיות החדשה היא רק בשלבי ההתחלה. יש לתת לילד זמן להתרגל למציאות החדשה ורק אחר כך למצוא את הזמן המתאים להכיר לו אנשים חדשים.

      יש לשמור על קביעות בסדר יומו של הילד

      בשורה התחתונה: קשה לתת תשובות חד משמעיות לשאלות שעולות במקרה של גירושין עם ילד בגיל הרך. כל ילד לגופו, כל הורה לגופו וכל מקרה גירושין לגופו.

      עם זאת, באופן כללי ניתן לומר כי חשוב מאד להקפיד על קביעות ויציבות בחייו של הילד. בין אם החלטתם שהילד ישן אצל האב פעם בשבוע ובין אם החלטתם להכיר לו את בן הזוג החדש – השתדלו להקפיד על סדר יום קבוע של הילד.

      גירושין עם ילדים בגיל הרך - שאלות נפוצות

      כיצד משפיעים גירושין על ילדים עד גיל שנתיים?

      ילדים עד גיל שנתיים לא מבינים את המשמעות ואת ההשלכות של הגירושין, אך הם יכולים לחוש חרדה, תסכול ובלבול, שכן הם בהחלט יכולים להרגיש ששגרת חייהם השתנתה. בנוסף, הגירושין משפיעים, כמובן, גם על ההורים עצמם, ויכולים לגרום להם למצב רוח ירוד, שמוביל לאי-מתן תשומת לב לילדיהם באופן זהה לכשהיה בטרם הגירושין. עקב כך, יכולה להיווצר פגיעה בהתפתחותם הנפשית של ילדים עד גיל שנתיים, באופן שיקשה עליהם ליצור קשרים עם הזולת, יגרום להם לכעוס לעתים קרובות, לפתח חרדת נטישה, ולחוסר תיאבון.

      כיצד משפיעים גירושין על ילדים מגיל שנתיים עד חמש?

      ילדים בני שנתיים עד חמש, מבינים במידה כלשהי את המשמעות ואת ההשלכות של הגירושין, אך הם נוטים לחשוב שמדובר בסיטואציה זמנית בלבד. לעתים, כדי להתמודד עם סיטואציה זו, הם יוצרים לעצמם עולם דמיוני שלם. בנוסף, הם נוטים לחשוש שבעקבות הגירושין, אחד מהוריהם "ייעלם" מחייהם. חשש זה יכול להתבטא באמצעות שינויים בהרגלי האכילה, הניקיון והשינה, ובטון דיבור ילדותי מאוד מצד הילדים.

      האם לגירושי הורים עם ילדים בגיל הרך יכולות להיות גם השפעות לטווח הארוך?

      בהחלט. מחקרים מראים כי לילדים שהיו בגיל הרך כשהוריהם התגרשו, יש נטייה גדולה יותר שלא לסיים את לימודיהם, ולא לרכוש השכלה גבוהה. כמו כן, בדרך כלל, התנסותם המינית של ילדים אלה מתחילה בשלב מוקדם יותר בחייהם, הם חווים יותר מערכות יחסים, ויש להם נטייה גדולה יותר להשתמש בסמים ובאלכוהול. בנוסף, ביטחונם העצמי, הוא בדרך כלל נמוך יותר משל ילדים שהוריהם אינם גרושים, או לכל הפחות, ילדים שלא היו בגיל הרך כשהוריהם התגרשו.

      על מה חשוב שיקפידו זוגות שמתגרשים ויש להם ילדים בגיל הרך?

      כשהילדים הם בני פחות משנתיים, על הוריהם להקפיד על כך שבשלב הראשון שלאחר הגירושין, יישארו הילדים בבית ובסביבה שבהם היו בטרם הגירושין, שכן הם כבר רגילים לסביבה זו ומכירים אותה. רק לאחר זמן מסוים יכולים ההורים לחשוף את ילדיהם גם לביתו ולסביבתו של ההורה שעזב את הבית, וגם שם חשוב שיהיו חפצים שונים (משחקים, תמונות וכדומה) שהילדים כבר מכירים ואוהבים. גם הורים גרושים לילדים בני שנתיים עד חמש צריכים להקפיד על כך ששגרת החיים של ילדיהם תשתנה מעט ככל האפשר. כמו כן, חשוב שהם יאפשרו לילדיהם להביע את כל הרגשות והתחושות שלהם בקשר לגירושין.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף