LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כך תתגרשי ותשמרי על הבית בבעלותך

    נשים רבות העומדות להתגרש מוטרדות, ובצדק, מגורל המגורים בבית המשותף. דירת המגורים ברוב המקרים היא הנכס היקר ביותר של התא המשפחתי, וכשהילדים גדלו והתפתחו בו – אני יכול להבין מדוע נשים רבות עומדות על כך שהבית יישאר בחזקתן. 

    מניסיוני בעשור האחרון בייצוג בהליכי גירושין, אישה שמקבלת הכוונה משפטית נכונה יכולה להמשיך ולהחזיק בדירת המגורים על אף הגירושין.

    דירת המגורים היא כמעט תמיד הנכס העיקרי, המשמעותי והיקר ביותר במצבת הרכוש המשותף. מעצם מהותה היא גם איננה נבחנת רק בהתאם לשוויה הכספי שכן לרוב הדירה משמשת למגורי הילדים ולעתים אף בעלת ערך סנטימנטלי עבור בני המשפחה. אז אם את מעוניינת לשמור על הדירה בבעלותך גם לאחר הגירושין, חשוב שתדעי כי יש כמה דרכים אופרטיביות שאת יכולה לנקוט בהן.

    תוכן עניינים

    רגע, למי שייכות הזכויות בדירה?

    הדירה רשומה על שם בעלך? רוב הכסף לרכישת הדירה הגיע מהמשכורת של הגבר? שימי לב, על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1974, כל הנכסים שנרכשו במהלך הנישואין שייכים לשני בני הזוג באופן שווה. כן, גם אם הדירה נרשמה על שם אחד מבני הזוג בלבד ואפילו אם צד מסוים היה אחראי על עיקר המימון (בעצמו או בעזרת משפחתו).

    כלומר, כל עוד הדירה לא הייתה חלק מהנכסים החיצוניים שבן הזוג השני הביא עמו לנישואין (ראי בהמשך), את זכאית לפחות למחצית מהזכויות בדירה מכוח הנישואין.

    לעתים, גם אם הדירה מוחרגת מאיזון משאבים לפי חוק יחסי ממון (נרכשה לפני הנישואין או התקבלה כמתנה או ירושה) אין מדובר במקרה אבוד. בתי המשפט הכירו זה מכבר בשותפות גם בדירות מסוג זה תוך קביעה כי הדירה נטמעה במצבת הרכוש המשותף לאורך השנים.

    יהיה עלייך להוכיח כוונת שיתוף ספציפית ב"נכס החיצוני" ויודגש כי בתי המשפט נוטים לייחס אופי מיוחד לדירת המגורים (כך שהנטל איננו בהכרח כבד). בין הטיעונים המוכרים להוכחת כוונת שיתוף בדירת מגורים בין בני זוג ניתן למנות:

    • נישואים ארוכי שנים.
    • נישואים הרמוניים.
    • ילדים משותפים.
    • נישואים ראשונים של בני הזוג.
    • השבחת הנכס בעלויות גבוהות מתוך כספי התא המשפחתי.
    • ועוד.

    החוק קובע כי הדירה לא תימכר אלא אם נמצא פתרון מגורים אחר לילדים ולבן הזוג אשר מחזיק בהם

    כיצד מחולקת הדירה?

    על פי חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, כל שותף במקרקעין זכאי לבקש בכל שלב את פירוק השיתוף בנכס.

    כך הדברים נכונים גם לגבי דירת מגורים שהזכויות בה שייכות לבני זוג. אולם לאור העובדה שמדובר בדירת מגורים משותפת, סעיף 40א לחוק קובע כי הדירה לא תימכר אלא אם נמצא פתרון מגורים אחר לילדים ולבן הזוג אשר מחזיק בהם (זהו מקרה קלאסי שבו דיני הקניין נמצאים במעין "תחרות" מול דיני המשפחה).

    חוק המקרקעין קובע גם כי לבן זוג יש זכות קדימה בהגשת הצעת מחיר לרכישת זכויות בן זוגו בדירת המגורים.

    דהיינו, אם את מעוניינת לשמור על דירת המגורים את יכולה להגיש הצעה משלך לרכישת חלקו של הבעל. שימי לב כי לא מדובר על עסקה במקרקעין ועל כן המהלך לא יחויב במס שבח או היטל השבחה (אם תחליטו לפרק את השיתוף בדירה על ידי מכירת הנכס לצד שלישי העסקה תהיה חייבת במס).

    כאשר אישה שמתגוררת בדירה רוצה לבחון את יכולתה לרכוש את חלקו של הגבר בנכס,

    בית המשפט ייטה לדחות את פירוק השיתוף ויימנע מקביעת צעדים מרחיקי לכת. אולם יש לזכור שעיכוב פירוק פוגע בזכויות הקניין החוקתיות של הבעל ולא ניתן להיתפס בקרנות המזבח לעד. בית המשפט יכול גם לדחות את מועד פירוק השיתוף תוך התחשבות בילדים המתגוררים במקום.

    לסיכום, פירוק שיתוף בדירת מגורים הוא מהלך שישפיע רבות על אורח חייהם של בני הזוג וילדיהם למשך שנים. דירת המגורים היא בדרך כלל הנכס היקר ביותר של התא המשפחתי.

    על כן נשים רבות – שהן לרוב גם אימהות משמורניות – מעוניינות לשמור על הבית. החוק מאפשר לעשות זאת בכמה דרכים וכמובן שמומלץ לפעול ביחד עם עורך דין המתמחה בתחום ולחתור לפירוק בהסכמה (על ידי הסכם גירושין המושג בפשרה).

    *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף